مهناز محمدی: کتاب «رساله‌ی دلبند» ص ۱۰۹:

از نی‌قلیون تا بشکه‌ی آب

روزی از ایام شیخنا، ابومحمد مُصلِح‌الدین بن عَبدُالله (همان سعدی خودمان) در فکر بود که خرج مکتب غیرانتفاعی پسر و شهریه‌ی کلاس‌های خواجه «میرزا زبان» دخترش را چه‌طور جور کند. هر طور ‌اندیشید، به جایی نرسید. در‌‌ همان حال فرزند کِهتر بر او وارد شد و گفت: «پِجَر پِجَر (به تقلید از پسر شجاع)! برای آغاز مکتب پیراهن اطلس می‌خواهم.» سعدی با گفتاری شیرین، بدهیکلی فرزند را بهانه کردکه:«حیف از پیراهن اطلس که بر هیکل زشت تو بنشیند!»

باور کنید بعضی‌وقت‌ها آن‌قدر غذا می‌خورم که به حد ترکیدن می‌رسم، اما باز فایده‌ای ندارد که ندارد! باز هم مجبورم تیکه‌های بچه‌ها را تحمل کنم: نی قلیون، لاغرمردنی... نگین ۱۷ ساله هم با من هم‌درد است و می‌گوید: «من خیلی لاغرم و هرکار می‌کنم، چاق نمی‌شوم. حتی از دارو و مکمل غذایی هم استفاده کردم، اما فایده‌ای نداشت.»

نه جان من، پشت بازو را داشته باش! می‌دانی چه‌قدر هالتر و وزنه زده‌ام؟ الکی که نیست، کلی ورزش کرده‌ام و چند ماه باشگاه رفته‌ام... مازیار ۱۶ ساله خسته و کوفته از باشگاه برمی‌گردد و می‌گوید: «کلاً عاشق ورزش هستم و تا تابستان تمام نشده بود، هم باشگاه بدنسازی می‌رفتم، هم فوتبال. خیلی برایم مهم است که هیکل ورزشکاری داشته باشم.»

وای خدا. چه‌قدر خوب می‌شد اگر مرا همان‌گونه که دوست داشتم، می‌آفریدی. من چیز زیادی نمی‌خواستم! فقط چند سانت قدم را بلندتر می‌کردی، این چربی‌ها را هم از شکم و پهلویم برمی‌داشتی و خلاصه کمی به‌قول معروف تناسب اندام به من عطا می‌کردی...

 فرشته‌ی بنده‌خدا هم چیز زیادی نمی‌خواهد، ۱۵ساله است و می‌گوید: «تناسب اندام یعنی *BMI متناسب و نداشتن چربی‌های اضافه. من هم سعی می‌کنم اندام متناسبی داشته باشم و برای همین همیشه ورزش می‌کنم.»

...آورده‌اند که فرزند سعدی بسیار ورزش کرد و برای رسیدن به تناسب اندام بسیار کوشید. مدتی بعد نزد پدر بازگشت و گفت: «پجر پجر! هیکل رو نیگا!» و فیگوری ورزشکاری گرفت. سپس به یاد پدر آورد که «الوعده وفا!، پیرهن اطلس ما فراموش نشود!» شیخنا کمی اندیشید. نکته را گرفت و بی‌آن‌که لایک کند، چهره‌ی خویش این‌گونه D: کرد و فرزند را فرمود:

اندام تو خود حریر چینست                     دیگر چه کنی قبای اطلس؟


* بی‌ام‌آی: فرمول سنجش تناسب اندام (وزن تقسیم بر مجذور قد، به متر).

کد خبر 234330
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز